همانطور که الگوریتم Google یک صفحه وب را “می خواند”. برای هر صفتی که به دنبال آن است، یک مقدار عددی از پیش تعیین شده را تجویز می کند. سپس آن مقدار عددی به نتیجه نهایی اضافه می شود. بنابراین، وب سایتی که مطلوب ترین صفات را دارد، در بالای رتبه بندی صفحه قرار می گیرد. زیرا الگوریتم به آن اهمیت بیشتری می بخشد.
این محاسبات توسط پلتفرم Google به سرعت باورنکردنی انجام می شود. و ممکن است با دستکاری توسعه دهندگان وب در ویژگی هایی که به رتبه بندی صفحات در وب سایت یا در یک صفحه منجر می شوند، رتبه بندی ها تغییر کند.
بنابراین، رتبه بندی طبق الگوریتم های گوگل روان است. صفحه ای که برای یک کلمه کلیدی رتبه سوم را دارد ممکن است با تغییر محتوای هم در آن و هم در سایر صفحات نتایج ، به رتبه اول برسد. یا به دهم سقوط کند. معمولاً مکان های برتر توسط مشاغلی که بهینه سازی موتور جستجو یا SEO را در سایت های خود انجام می دهند، برگزار می شود.